Saleem Majeed, Pelantun Suci Dalam Debu, Meninggal Dunia

| 14 Oct 2018 13:05
Saleem Majeed, Pelantun <i>Suci Dalam Debu</i>, Meninggal Dunia
Saleem Majeed. (Foto: Instagram @aku_saleem)
Kuala Lumpur, era.id - Penyanyi ternama Malaysia Saleem Majeed (56) atau AM Saleem Abdul Majeed meninggal dunia di ICU Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM), Cheras, Kuala Lumpur, Minggu, pada pukul 06.30 pagi.

Dilansir dari Antara, kabar meninggalnya penyanyi yang pernah duet dengan penyanyi tanah air Krisdayanti di Istana Budaya beberapa waktu lalu dibenarkan oleh istrinya Juriah Julia Bachok.

 

Penyanyi Grup Iklim ini dirawat di Rumah Sakit PPUKM setelah kecelakaan di jalan raya 20 September lalu.

Dalam kejadian di Jalan Tola Grand Saga itu dia, yang sedang menaiki sepeda motor ditabrak sebuah kendaraan dari arah belakang yang mengakibatkan sembilan tulang rusuknya patah dengan satu darinya membuat cedera paru-parunya.

Jenazah Saleem akan dibawa ke Surau As-Syakirin Bukit Mahkota, Cheras untuk disembahyangkan dan kemudian dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara.

Bersama-sama band Iklim, Saleem popular dengan lagu-lagu seperti Suci Dalam Debu, Bukan Ku Tak Sudi dan Selamat Tinggal Penderitaan. Lagu Suci Dalam Debu ini populer di Indonesia pada era 1990-an.

"Salam takziah buat keluarga A.M. Saleem Abdul Majeed, atau lebih dikenali sebagai Saleem Volakis Kumpulan Iklim. Marilah kita sedekahkan al-fatihah kepada arwah. Semoga roh-nya dicucuri rahmat dan ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman," ujar Menteri Pertahanan Malaysia yang juga Ketua Umum Partai Amanah, Mohamad Sabu dalam akun twitter-nya, @MSabu_Official.

 

 

 

Rekomendasi